CIKK
2005.03.29. 04:20
A mgia trtnete
Az si termszeti npek ugyan nem ismertk a krlttk lv termszet -mai fogalmakkal mondva- tudomnyos mkdst, de megrtettk a fizikai valsg mgtt meghzd magasabb vilgok mkdsi mechanizmust. Pontosan tudtk, hogy az a vilg, amiben lnek nem az els s nem az utols a ltez vilgok kztt. Ismertk a skok egymsra plst s kialakulsi folyamatt. Eldeink hitvilgban elterjedt az a hiedelem, hogy a nvnyek, az llatok s a termszeti kpzdmnyek szellemmel vagy llekkel rendelkeznek. Ezt nevezik animizmusnak, a latin anima -llek szbl. A vadszat megkezdse eltt az semberek eljtszottk az elttk ll zskmnyszerzs minden fontos mozzanatt. Az elejtend llatot felfestettk a barlang falra, arcukra harci szneket kentek s fejkre llati maszkot erstettek. A szertarts sorn a festett llat elejtst modelleztk, ami hitk szerint gy a valsgban is bekvetkezett. A sikeres vadszat nlklzhetetlen rszt kpezte ez a ritus, aminek alapja a hasonlsgi (imitatv, homeopatikus utnz) mgia, ami azon az elmleten alapul, hogy a hasonl hasonlt hoz ltre, s a hasonl a hasonlt vonzza. Ennek az elvnek az alapja, hogy kzvetlen kapcsolat van a makro- s a mikrokozmosz kztt. Azaz, ha a mikrokozmoszban vltozst hozunk ltre akkor ez hatssal lesz a makrokozmoszra s fordtva. Ebben az esetben a mikrokozmosz a rajz, a makrokozmosz pedig maga a vad elejtse. A msik si mgikus gyakorlat az tviteli (szimpatetikus) mgia, aminek lnyege, hogy azok a dolgok, amik valaha kapcsolatban voltak egymssal, sztvlasztsuk utn is hatnak egymsra. Ennek egyik skori pldja az llatmaszk. Lnyege, hogy az larc anyaga az elejtend llatfajta brbl, csontjbl kszlt, ami megkttte az llat erejt s ezltal elsegtette a sikeres vadszatot. A vad elejtse mellett a msik legfontosabb tevkenysg a termkenysg elsegtse volt. Az skori agyagszobrocskk nagy test, nagy mell sanyt brzoltak. A bsg, a gazdagsg s a termkenysg szimblumt. A szaporodst szmukra megmagyarzhatatlan erk irnytottk, ezrt kezdtk valamifle isten erejnek tulajdontani. Megszemlyestettk a termszet erit is. gy jttek ltre az es, a villm, az gitestek, a folyk, tavak, s egyb termszeti kpzdmnyek istenei. Ezzel prhuzamosan tiszteltek szentnek tartott llatokat, trgyakat, nvnyeket s a ksbbiekben mtikusnak tartott lnyeket. Ezt nevezzk totemizmusnak. Az sember szrevette, hogy az t leginkbb befolysol dolgok az "gbl rkeznek". A villmok rettegssel tltttk el, az es vizet s hideget hozott, a Nap pedig meleget adott, vagyis megteremtettk az let krlmnyeit. Knnyen megfigyelhette, hogy a sttsg s a vilgossg vltjk egymst, taln arra is rjtt, hogy a nappal a fny s a vilgossg jelenlte, az jszaka pedig annak hinya. Ahogy a tudsa nvekedett, megrthette, hogy a fny a nvekedssel, az lettel s az aktivitssal van kapcsolatban, az jszaka pedig a pihenssel, a nyugalommal s a halllal. Ebbl a felismersbl kt istent alkotott, a sttsg s a hall, valamint a vilgossg s az let istent. Ezzel ltrejtt a dualisztikus vilgszemllet elkpe. Az let alapja szmukra a szlets volt, emiatt egyre inkbb eltrbe kerlt a nk szerepe. Az Agancsos Isten (Nap) mellett a Nagy Anyaistenn (a Fld s a Hold) tisztelete az skorban nagyon fontos szerepet jtszott, a trsadalom trendezdsvel s a szerepek jrafelosztsval azonban egyre jobban nvekedett az atyaisten, vagyis a frfi jelentsge. Az kor ebbl a szempontbl egy tmeneti korszaknak szmtott ahol ez a kt szerep nagyjbl kiegyenslyozott volt. A tbbistenhit volt jellemz. Innentl kezdve tbb irnyvonalra bomlik szt a mgia fejldse. A mgia tjn az egyiptomi kultra az egyik fontos lloms. Egyiptom vilgkpe fordtott vilgkp, a Nlus ugyanis dlrl szakra folyt, kettszelve az orszgot. Nyugati partjn pltek a nekropoliszok, vagyis a srvrosok. Ez volt az Amenti, a holtak birodalma, ahol Ozirisz uralkodott. A keleti parton az lk vrosai terltek el. Az si megfigyels, miszerint a nappal az let, az jszaka pedig a hall, itt is rvnyeslt. A Nap keleten kel, s nyugaton nyugszik le. Az orszg felosztsakor is ezt a felismerst kvettk. A Nap a frfi isten jelkpe. Egy msik megfigyels alapjn a Nlus radsa sszefgg a Hold mozgsval. gy hoztk kapcsolatba a Holdat a termkenysggel, a ni isten megtesteslseknt. Ugyanakkor ez az gitest a hall utni let szimbluma is. Egyiptom mgija a hall mgija volt. A hall legyzsre trekedtek. Ennek kifejezseknt prbltk megrizni a halott testt. (mumifikls) A mgikus ritulk legfkppen ehhez kapcsoldtak. A mgikus vilgkp megrtshez nlklzhetetlen az Analgik Tana, ami Hermsz Triszmegisztosz nevhez fzdik, akit Thot-tal, az istenek rnokval azonostottak. Legfontosabb mondata: Ami fent van az megegyezik azzal ami lent van s ami lent van az megegyezik azzal ami fent van. Vagyis a mikrokozmosz (az ember) s a makrokozmosz (az univerzum) egy s ugyanaz. Az Analgik Tant a Smaragdtbla tartalmazza, melynek megtallst Nagy Sndornak tulajdontjk. A grg mgikus kultra majdnem teljes egszben az egyiptomira plt. A grgk a politeizmust mg tovbb mlytettk. Mindent megszemlyestettek, s istenekk tettek. Az istenek harcai s viszlyai befolysoltk az letket. Az kori vilgban messze fldn hress vltak a grg jsdk: A delphoi Pthia kbulatban mondta jslatait, amiket a papok rtelmeztek. Sybillknak neveztk a jsnket, akiknek jslatai a mai napig fennmaradtak. A filozfusok (Platn, Arisztotelsz, Thalsz, Pithagorasz, Ptholemaiosz...) mveire sok ksbbi gondolkod ptette munkssgt. Hres vallsos s misztikus szertartsok voltak az eleusziszi misztriumok, melyeket Athn kzelben tartottak. A szertartsokat Emulposz alaptotta Dmthr s Perszephon termkenysg-istennk tiszteletre, tbbek kzt megtisztulsokbl s spiritulis bjtbl llt. A rsztvevk pszichedelikus szerek hatsa alatt a halhatatlansg s az jjszlets misztriumt ltk t.A rmai korban a hdtsok, a hatalomvgy s az lvezetek kerltek eltrbe. Ebbl kifolylag az ezekhez kapcsold szertartsok lettek fontosak. Egyiptom si misztriumt nem rtettk meg. Az orszg meghdtsa utn az ottani templomokat rmai templomokk alaktottk. zisz istenn misztriuma azonban fennmaradt, s mellette a hasonl jelleg rmai istenn, Diana kultusza is megersdtt. Egy trtnet szerint Diana tisztelett Nemi falujban Oresztsz vezette be. A tlgyszentlyben rkk gett a tz, amit a veszta szzek riztek. Az rkk g tz tisztelete ltalnosan elterjedt szoks volt a legrgebbi koroktl kezdve. Diana volt az erdk kirlynje, s frje az Erd kirlya. Ez llandan vltoz tisztsg volt. A frfinak volt egy szent fja, amit lete rn is vdelmezett. Tisztsgt csak a meglsvel kaphatta meg ms. A szent liget alaptja s Nemi els kirlya Virbius volt, a papok mtikus eldje. Nagy szerephez jutottak az kori Rmban a klnbz jsok is, gy pldul az augur, ms nven madrjs, aki a madarak rptbl jvendlte meg az esemnyeket. Az szaki npek mitolgija s vallsa az si barbr trzsek hitvilgbl alakult ki s keveredett az ide rkez npek hitvel. Nies (seidh) s frfias (galdur) mgit klntettek el. A nies, vagyis lunris mgia fontos kellke volt a seidh llvny, ami a smnltra megfelelje. Az asztrltest kivettse s llat alakban val megjelentse, a varzsszerek, mgikus fzetek s a bjitalok elksztst is a seidh boszorkny hatskrbe tartozott. A galdur, vagyis a szolris mgia legfbb eszkze a mgikus bc, vagyis a rnk voltak. A legkorbbi idkig nylik vissza a boszorknysg nven emlegetett gylekezetek si mgikus termkenysgi ritusokbl kifejlesztett s fellesztett tradcija. A tudst zrt csoportokban adtk tovbb egy istenprt megszemlyest frfi s n vezetsvel. A n a holdistennt vagy a fldistennt szimbolizlja, a frfi pedig az agancsos istent, aki a termszet krforgst, az rk megjulst hirdeti. Gykerei az skorba nylnak vissza, amikor a kezdetleges smnisztikus szertartsok elmaradhatatlan kellke volt a szarvakkal dsztett llatmaszk. A keresztnysg elterjedsvel az si szertartsokat bns parznasgnak, a szarvas maszk miatt az rdggel val cimborlsnak tartottk, s ldztk. A keresztny valls dogmatikus tantsai sokig httrbe szortottk a mgit. Kezdetekben a frfi s a ni lnyeg mg egysgesen vett rszt a teremts folyamatban. Ebben a kettssgben termszetesen a nem nlkli Egysg nyilvnul meg. A ksbbiekben a valls a frfi istent helyezte eltrbe.
(http://www.alienangels.hu/ - Nayah)
|